Lähes kaikkiin koneisiin on mahdollista asentaa polttoainetoiminen lisälämmitin. Ne saavat virtansa koneen akusta ja käyttävät lämmitykseen polttoainetta koneen omasta säiliöstä. Koneen ei tarvitse olla kytkettynä verkkovirtaan, jotta lämmitys käynnistyy. Lämmitysjärjestelmä voidaan käynnistää ajastinkellolla tai langattomasti mobiilisovelluksen avulla esimerkiksi kotoa tai työpaikalta.
Polttoainekäyttöinen lisälämmitin ei tarvitse kaverikseen erillistä sisätilalämmitintä, vaan sama lämmitin lämmittää sekä moottorin että sisätilat hyödyntämällä koneen omaa lämmitysjärjestelmää ja lämmityskanavia. Ensisijaisesti lämpiää moottorin vesikierto. Sisätilat alkavat lämpiämään, kun jäähdytysnesteen lämpötila on kohonnut tarpeeksi korkeaksi, yleensä 30-40 asteeseen. Keskimääräinen lämmitysaika on noin 25-30 minuuttia. Polttoainekäyttöisen lisälämmittimen teho on kuitenkin huomattavasti korkeampi kuin sähkökäyttöisen ns. lohkolämmittimen. Tyypillinen lohko- tai säteilylämmitin on teholtaan noin 600 wattia, kun taas polttoainekäyttöisen lisälämmittimen teho on 4000 – 5000 wattia.
Lisälämmitin kuluttaa polttoaineen lisäksi myös akkuvirtaa. Käyttäjän tulee huolehtia, ettei kumpikaan pääse loppumaan. Olisikin suotavaa, että lämmityksen jälkeen konetta käytetään yhtä kauan, kuin lämmitys kestää. Näin akku ei pääse tyhjenemään. Uudemmissa koneissa virtaa riittää paremmin, koska laturit ovat tehokkaampia ja akut isompia. Mikäli akkukapasiteetti on pieni ja käyttöajat lyhyitä, voi koneisiin lisävarusteena asentaa myös sähköllä toimiva akkulaturin, joka ylläpitää akun varausta.
Lisälämmitin edistää myös turvallisuutta. Sulat ikkunat ja esteetön näkyvyys sekä kuljettajan hyvinvointi ovat edellytyksiä turvalliselle liikkumiselle.
Polttoainekäyttöisistä lisälämmittimistä ajoneuvoissa käytetään yleisesti nimeä ”webasto”,vaikka se on vain yksi lisälämmittimien valmistajista. Muut myynnissä olevat tuotemerkit ovat Binar ja Eberspächer. Erityisesti Binar-lisälämmittimien suosio on ollut viime vuosina voimakkaassa kasvussa sen luotettavan maineen ja edullisuuden vuoksi.